Roadtrip Great American West en westkust Canada

Compilatie van een geweldig mooie roadtrip

Hierbij een compilatie van onze roadtrip door de ‘Great American West’ en de Westkust van Canada afgelopen zomer (2019).

Mount Rushmore; een eerbetoon

Na een paar heerlijke dagen in Denver met onder andere een honkbalwedstrijd van de Colorado Rockies verlieten we de Mile High City in de Rockies en reisden we af naar South Dakota naar Mount Rushmore. Mnt. Rushmore is een eerbetoon aan de Amerikaanse presidenten Washington, Jefferson, Roosevelt en Lincoln. Ondanks dat het monument kleiner was dan verwacht, vonden wij het toch heel indrukwekkend. Dit was hét eerste beeld dat ik vroeger van Amerika had.  Het vertelt het verhaal van de geboorte, groei en ontwikkeling en behoud van de Verenigde Staten.

Crazy Horse; het grootste beeldhouwwerk ter wereld?

Niet ver van Mnt. Rushmore bevindt zich eveneens uitgehakt in de rotsen Crazy Horse, een voorbeeld van de Indiaanse onverzettelijkheid en een eerbetoon aan de meest legendarische krijger van de Noord Amerikaanse Indianen Crazy Horse. Zijn echte naam was Tashunka Witco. Het beeld moet uiteindelijk, met 171 meter hoog, het grootste beeldhouwwerk ter wereld worden. Op dit moment is alleen nog zijn gezicht uitgehakt in de granieten rots. Uiteindelijk moet het Crazy Horse op een steigerend galopperend paard voorstellen met de mooie slogan van de beeldhouwer: ‘never forget your dreams’. Persoonlijk vond ik het museum met de geschiedenis van de Indianen veel interessanter, wellicht omdat het monument nog niet af is.

Devils Tower; het allereerste Nationale Monument van de VS

Vervolgens gingen wij naar de imposante monoliet Devils Tower, een heilige plek voor talloze “Native Americans’. Deze monoliet was het eerste Nationale Monument van de Verenigde Staten. Er bestaan in de Indiaanse cultuur heel veel verhalen over het ontstaan van deze ‘toren’. De mooiste legende vind ik persoonlijk toch wel dat zeven Kiowa meisjes, die achtervolgd werden door beren, op een lage rots sprongen en tegen deze rots begonnen te bidden om hen te redden. Deze rots begon naar boven te groeien. De beren sprongen tegen de rots op om de meisjes te bereiken, zij krabden de rots, braken hun klauwen en vielen op de grond. De meisjes werden uiteindelijk door de rots zo ver de lucht ingeduwd tot waar ze nu zijn, zeven sterretjes die in de wintertijd recht boven deze rots staan.

Big Horn Mountains; waanzinnig mooie uitzichten over de prairie

Vanuit Sheridan reden we dwars door de Big Horn Mountains waar we genoten van waanzinnig mooie uitzichten over de enorme prairiegrasvlakten. Nog geen 160 jaar geleden was dit het leefgebied van diverse Indianenstammen waar de gevechten tussen de blanken en Indianen zeer bloedig waren en vond de kolonisatie van het Wilde Westen plaats.

Dead Indian Summit Overlook; een indrukwekkende herinnering aan de Indianen

Met een korte omweg via de Chief Joseph Scenic Hwy stopten wij bij Dead Indian Summit Overlook, waar een herinnering staat aan de Nez Pierce Indianen die na de ‘Battle of the Big Hole in Idaho 1877’ oostwaarts probeerden te vluchten door Yellowstone richting Canada. Uiteindelijk werden ze 30 mijl voor de Canadese grens gestopt. De metalen sculpturen van de Indianen, het verhaal en de waanzinnig mooie omgeving waren heel indrukwekkend.

Red Lodge; één van de mooiste scenic routes

Hierna reden we door naar Red Lodge. Ik wilde namelijk heel graag via de Beartooth Hwy Pass naar Yellowstone rijden. Deze highway wordt ook wel een van de mooiste scenic routes van de Verenigde Staten genoemd. Wat een geweldig mooie route met uitzicht op de Absaroka en Beartooth Mountains en de vele gletsjermeren. Helaas hebben wij hier geen beren gezien, maar die zijn hier wel degelijk! Het hoogste punt ligt op 3300 meter.

Yellowstone Nationaal Park; genieten van wildlife, rust, geisers & modderpotten

In Yellowstone Nationaal Park genoten we vooral in de vroege ochtend dauw van het wildlife, de rust, de spuitende geisers en de borrelende modderpotten, de kleuren van de Grand Prismatic Spring en Morning Glory. Veel mooie wandelingen gemaakt. Af en toe beetje spannend omdat het zeker bij Yellowstone Canyon heel erg rustig was, maar gewapend met de ‘berenspray’ (en instructies van de Rangers) hoopten wij dat we geen leden van een berenfamilie zouden tegenkomen.

Grand Teton; besneeuwde bergpieken & een kijkje bij Mormon Row

Daarna genoten wij van Grand Teton met zijn enorme besneeuwde bergpieken. Natuurlijk moesten we hier in navolging van Ansel Adams de zonsopgang bij Snake River zien en zoals velen The Moulton Barn bij Mormon Row te fotograferen. Mormoonse kolonisten vestigden zich hier rond 1890 een gemeenschap die tegenwoordig bekend staat als Mormon Row. De Mormoonse homesteaders vestigden hier 27 woningen waarvan nog enkele hier nog te zien zijn. Grappig om ook de toilet achter in het weiland te zien staan, net Little house on the prairie.

Continental Divide; een bergkam als indrukwekkende waterscheiding

Hierna reisden we verder naar het noorden, langs de Continental Divide, dit is een bergkam in Noord- en Midden-Amerika die fungeert als waterscheiding. Deze bergkam scheidt de stroomgebieden van de rivieren die uitkomen in de Grote Oceaan en de rivieren die uitkomen in de Atlantische Oceaan. We bezochten de ‘Gold Rush’ dorpjes Virginia en Nevada City waar we een mooi beeld kregen van de goudkoorts die rond 1863 heerste in Montana. Beide ‘dorpjes’ zijn grotendeels gerestaureerd en bewaard gebleven. Fantastisch om onder andere de tabakswinkel, Wells Fargo Bank en de plaatselijke benzinepomp te zien.

Waterton Lakes, Canada; mystiek en prachtige meren

Via de spectaculaire Going-to-the-sun Road reden we door Glacier National Park naar Waterton Lakes in Canada. Helaas hadden we in Glacier N.P. slecht weer en was het uitzicht zeer beperkt, dit nodigde ook niet uit tot de wandelingen bij de Logan Pass die wij hier gepland hadden dus reden wij door naar Waterton Lakes in Canada. Ook hier regende het helaas flink, maar dit gaf juist iets heel mystieks aan de omgeving met de vele meren. De volgende dag gingen we na een heerlijk Amerikaans ontbijt met Blue Berry French toast én slagroom op weg naar Banff in de staat Alberta.

Banff National Park

We gingen met de Banff Gondola naar Sulphur Mountain van waaruit je een fantastisch 360 graden uitzicht hebt op de omringende bergketens, Bow Valley en de stad Banff. Ons hotel lag in Canmore, net onder de rook van Banff, wat zich uitstekend leende om geweldige wandelingen te maken in de schitterende natuur van de omgeving van Banff en Lake Louise.

Ongelooflijk mooi turquoise gekleurde meren die meer dan de moeite waard zijn

De turquoise kleuren van onder andere Moraine Lake, Emerald Lake en Lake Louise, Lake Minnewanka, Vermillion Lakes waren zo ongelofelijk mooi!! Alle wandelingen waren zo mooi en speciaal. Heel wat kilometers gelopen 🙂

Bow Valley Parkway/The Icefields Parkway/Jasper National Park

Via Bow Valley Parkway reden we vervolgens naar Jasper. Deze highway 1a loopt parallel aan de Trans Canadian Hwy 1 en is een absolute aanrader, deze Parkway gaat over in de The Icefields Parkway. Halverwege deze Parkway kun je stoppen bij de Columbia Icefields, het grootste ijsveld in de Canadese Rockies. Met een enorme snowcoach de ‘Ice Explorer” ga je een deel van de Athabasca gletsjer op. Deze eeuwenoude ijsvlakte is helaas rap aan het smelten waardoor deze tours binnenkort verleden tijd zullen zijn.

Vlak voor Jasper hebben we nog een ‘detour ‘gemaakt via Mnt Edith Cavell. Via de scenic Cavell Rd (ongeveer 14km) kom je uit bij de parkeerplaats, van daaruit zijn er meerdere wandelingen te maken met een fantastisch uitzicht op de Angel gletsjer.

Vanuit Jasper hebben we de wandeling in de Maligne Canyon naar de zesde brug gelopen en via een mooie route langs Medicine Lake naar Maligne Lake gereden voor de boottocht naar Spirit Island. Een van de meest gefotografeerde plekken in Canada, waar je alleen per boot kunt komen.

Wells Gray Provincial Park; mooie watervallen en de zalmtrek

Na Jasper bezochten we het Wells Gray Provincial Park met zijn mooie watervallen en zagen wij bij Bailey’s Chute springende zalmen die tegen de stroom in zwemmen op weg naar hun paaiveld. De beste tijd om deze zalmtrek hier te zien is eind augustus en oktober, maar wij hadden het geluk om er nu al een paar te zien.

Via de Sea to Sky Highway naar Vancouver. Het was een stralende dag hetgeen deze route nog extra glans gaf en heel bijzonder maakte. Een absolute aanrader. Langs het water zagen we heel rustig moeder beer met haar twee jongen. Een prachtig plaatje zo uit een boekje.

Vancouver; met de Seawall fietstour

Hierna genoten we een paar dagen van Vancouver alwaar we natuurlijk de Seawall hebben gefietst via Stanley Park met zijn First Nations totempalen en lekkernijen hebben gescoord op de markt op Granville Island. Deze 22 km lange Seawall is absoluut de moeite waard wanneer je in Vancouver bent. Je krijgt een goed beeld van de stad Vancouver. Verder hebben we natuurlijk het uitzicht bewonderd vanaf de Vancouver Lookout en stonden we dankzij een zeer regenachtige dag bijna alleen op de Capilano Suspension Bridge. Geweldig!

Desolation Sound Resort; even écht tot rust komen

Via de Sunshine Coast zijn we vervolgens naar Desolation Sound Resort ten noorden van Powell River gereden alwaar wij een chalet hadden met een fantastisch uitzicht op Desolation Sound. Wat een uitzicht en wat een rust. Puur genieten!! De volgende dag hadden we hier een fantastische kayak tour. Echt geweldig, al had ik het vrij makkelijk voorin de kayak in verband met de te nemen foto’s, achterin dacht iemand er net iets anders over haha.

Vancouver Island; een schitterend eiland met gave walvistour

Wij vervolgden onze reis met de oversteek naar Vancouver Island. Een schitterend eiland waar slechts een paar dagen eigenlijk onvoldoende is, maar we moesten keuzes maken helaas. Wel nog vanuit Victoria een mooie walvistour gemaakt en wat Killer Whales en Gray whales gespot. Helaas waren de foto’s niet geweldig.

Uiteindelijk vlogen we na deze ongelofelijk mooie roadtrip van vier weken vanuit Seattle terug naar huis.

Natuurlijk mogen er een paar foto’s van het wildlife niet ontbreken:

Meer info?

Wil je meer informatie over deze route door het noordwesten van de Verenigde Staten en het zuidwesten van Canada? Neem dan gerust contact met me op.